Gå till innehåll

Markera en text för att lyssna och översätta vid avsnittet eller klicka direkt på lyssna.

Hur använder jag verktyget?

Lyssna

Klicka på "Lyssna" för att läsa upp sidans innehåll. Du kan även markera ett avsnitt för att få det uppläst.

Översätt

Översätt text och få den uppläst på ett annat språk. Markera texten och välj ”Översättning” vid avsnittet.

Hjälpmedel

Genom att aktivera vårt inbyggda hjälpmedel kan du:

• Lyssna på hela sidor eller markera avsnitt
  • Översätt valda delar till olika språk

NYHET

Lena Hallengren kräver svarvilka sjukhus vill Moderaterna sälja ut?

Moderaterna har tagit beslut om att de vill sälja ut svenska folkets sjukhus. Men vilka sjukhus det gäller är hemligt. ”Nu förtjänar väljarna svar av Ulf Kristersson och hans moderater. Vilka sjukhus är det som ska säljas ut?” skriver Socialminister Lena Hallengren på sin Facebook Länk till annan webbplats.. Länk till annan webbplats.

placeholder

Att Moderaterna systematiskt ägnat sig åt att privatisera stora delar av vården i de regioner de styr är allmänt känt. Det syns inte minst i Sveriges största region Stockholm, där 2,4 miljoner människor bor – och där Moderaterna nu har styrt i 16 år. Nytt sedan förra året är dock att den moderata privatiseringshysterin nu även kommit att omfatta våra akutsjukhus.

Under hösten 2021 tog Ulf Kristerssons moderater ett radikalt beslut på sin arbetsstämma: partiet ska verka för att fler av Sveriges akutsjukhus ska privatiseras. Detta är ett beslut som väcker många frågor och stor oro – i hela landet.

”Är det Sahlgrenska i Göteborg Universitetssjukhuset i Linköping? Skånes universitetssjukhus? Eller Västerviks sjukhus? Vi socialdemokrater vill ta tillbaka den demokratiska kontrollen över välfärden och införa en lag som ska stoppa utförsäljningar av akutsjukhusen”, skriver Socialminister Lena Hallengren.

Sveriges akutsjukhus är strategiska resurser i kris, och de är också viktiga för totalförsvaret. Men detta tycks inte bekymra Moderaterna. Och inte nog med att de vill sälja ut sjukhusen – de verkar inte heller bry sig om vems ägo de kan tänkas hamna i.

Vi socialdemokrater går tvärtom till val på att återta den demokratiska kontrollen över välfärden. I stället för nya privatiseringar vill vi införa en lag som ska stoppa utförsäljningar av akutsjukhusen. Vi vill också anställa mer personal med ge dem bättre villkor. Pengar som idag försvinner till konsulter, aktieutdelningar och hyrpersonal ska gå till fler sjuksköterskor, undersköterskor och läkare.

För vårt Sverige kan bättre.

Här kan du läsa mer om hur S vill sätta stopp för sönderprivatiseringen

Uppdaterades senast: