S lägger fram ett utskottsinitiativ för att hantera höga elräkningar

På en pressträff lördagen den 17 december 2022 meddelade Magdalena Andersson och Mikael Damberg att Socialdemokraterna kommer gå fram med ett utskottsinitiativ i riksdagens finansutskott för om att införa en el- och gasräkningsakut. Det handlar om att hantera det tuffa ekonomiska läge som många hushåll nu befinner sig i till följd av stigande priser.

placeholder

Den ekonomiska situationen är extremt tuff just nu till följd av Rysslands energikrig mot Sverige och Europa. Människor är på goda grunder oroade över att lönen inte kommer räcka när elräkningar, matpriser och räntor stiger och företag riskerar varsel eller konkurs. Men allvaret som nu många hushåll och företag står inför verkar inte tas in av de styrande partierna – Sverigedemokraterna, Moderaterna, Liberalerna och Kristdemokraterna.

Socialdemokraterna har tidigare efterfrågat krissamtal för att hantera hushållens ekonomi, men detta har regeringen inte svarat på.

– Jag ska erkänna att jag är förvånad över att jag inte fått något svar på det här. Att Kristersson åtminstone skulle vilja diskutera våra förslag eller kanske lansera alternativa förslag. Det har inte skett. Det har varit tyst från Rosenbad, sa Magdalena Andersson.

Mot den här bakgrunden har Socialdemokraterna landat i att lägga fram ett utskottsinitiativ i riksdagens finansutskott om elräkningsakuten och gasräkningsakuten. Att dessa åtgärder kommer på plats kan vara en avgörande insats för att många ska klara vintern.

Andersson och Damberg meddelade också att Socialdemokraterna kräver att regeringen snarast får åtgärder på plats för att stoppa elbolagens övervinster. Det är i linje med vad EU beslutat. På så vis finns det ett tak på hur mycket elbolag kan tjäna på höga elpriser, och pengarna kan i stället användas till att lindra effekterna av energikriget. EU har meddelat att de förväntat sig att detta ska vara på plats från 1 december. Och flera länder har redan infört varianter på detta.

Samtidigt menar den svenska regeringen att det inte hinns med förrän i vår, i mars.

Det betyder att elbolagen kan tjäna stora övervinster hela vintern på vanligt folks bekostnad. Trots att EU med all tydlighet påpekat att det behövs åtgärder under den här vintersäsongen för att mildra effekterna av de höga energipriserna och se till att samhällsekonomin och konsumenterna inte tar skada. Sverige måste visa ledarskap inom EU för att lösa elkrisen.