Gå till innehåll

Markera en text för att lyssna och översätta vid avsnittet eller klicka direkt på lyssna.

Hur använder jag verktyget?

Lyssna

Klicka på "Lyssna" för att läsa upp sidans innehåll. Du kan även markera ett avsnitt för att få det uppläst.

Översätt

Översätt text och få den uppläst på ett annat språk. Markera texten och välj ”Översättning” vid avsnittet.

Hjälpmedel

Genom att aktivera vårt inbyggda hjälpmedel kan du:

• Lyssna på hela sidor eller markera avsnitt
  • Översätt valda delar till olika språk

NYHET

SD och regeringen säger nej till el- och gasräkningsakut

Trots det försenade elstödet till svenska hushåll och företag säger SD och regeringspartierna nej till Socialdemokraternas förslag om en el-och gasräkningsakut. Ett förslag som skulle möjliggöra för hushåll och företag att delbetala sina räkningar fram tills att elstödet är på plats.

placeholder

Med en ökning av elpriset på 28,8% från november till december kämpar nu svenska familjer och företag med skyhöga elräkningar under vintermånaderna.

– Nu är det hushållen som får betala för att regeringen har svikit sina vallöften om elstöd, säger Mikael Damberg efter dagens beslut i finansutskottet.

Kristdemokraternas Ebba Busch lovade även så sent som under valrörelsen den 6 september att elkunderna skulle få anstånd med betalningen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. fram tills att ett elstöd var på plats. Nu när KD och övriga regeringspartier röstar ner elräkningsakuten så är det ännu ett sviket vallöfte.

Uppdaterades senast: