Gå till innehåll

Markera en text för att lyssna och översätta vid avsnittet eller klicka direkt på lyssna.

Hur använder jag verktyget?

Lyssna

Klicka på "Lyssna" för att läsa upp sidans innehåll. Du kan även markera ett avsnitt för att få det uppläst.

Översätt

Översätt text och få den uppläst på ett annat språk. Markera texten och välj ”Översättning” vid avsnittet.

Hjälpmedel

Genom att aktivera vårt inbyggda hjälpmedel kan du:

• Lyssna på hela sidor eller markera avsnitt
  • Översätt valda delar till olika språk

NYHET

SD blockerar för att få fler i arbete – S agerar för etableringsjobb

Sverigedemokraterna sätter sig på tvären för att få etableringsjobben på plats. En reform som syftar till att bryta segregationen och för att fler som kan jobba ska jobba, därför lägger Socialdemokraterna ett utskottsinitiativ i riksdagen.

placeholder

På en pressträff den 7 juni 2023 meddelande Socialdemokraternas partisekreterare Tobias Baudin och Teresa Carvalho, arbetsmarknadspolitisk talesperson för S, att Socialdemokraterna lägger ett utskottsinitiativ i riksdagen för att få etableringsjobben på plats. Socialdemokraterna har krävt att regeringen omedelbart ska komma med tydliga och klara besked om etableringsjobbens framtid. Det har regeringen inte gjort, därför agerar nu S.

– För att upprätthålla arbetslinjen och för att alla som kan arbeta ska arbeta, säger Tobias Baudin.

Etableringsjobb är en arbetsreform som togs fram när Socialdemokraterna var i regeringsställning och som bygger på ett förslag från LO, Unionen och Svenskt Näringsliv. Hittills har alla partier stått bakom reformen.

Allt som saknas sedan parterna tecknade avtalet i december är att regeringen justerar förordningen – ett beslut som Sverigedemokraterna nu blockerar. Istället för att agera och lägga fram förslaget säger SD att det nu är en förhandlingsfråga mellan partierna i regeringsunderlaget.

– Det är mycket oansvarigt. Sverige befinner sig i ett osäkert ekonomiskt läge med hög inflation, där varslen ökar och där långtidsarbetslösheten riskerar att bita sig fast. Behovet av etableringsjobben är större än på länge, säger Tobias Baudin.

I Ekots lördagsintervju Länk till annan webbplats. den 11 februari 2023 sa arbetsmarknadsminister Johan Pehrson att det var nära, men ännu finns inga besked om när etableringsjobben kan rulla igång.

– Att det inte gjorts än är obegripligt, och nu tycks arbetsmarknadens parter också ha tappat tålamodet, säger Teresa Carvalho, arbetsmarknadspolitisk talesperson

Vad är etableringsjobb?

Etableringsjobb är en helt ny modell för att skapa anställningar för långtidsarbetslösa (2 år eller längre) och nyanlända som bygger på ett förslag från LO, Unionen och Svenskt Näringsliv. Etableringsjobb syftar till att fler nyanlända och arbetslösa ska få en väg in i arbete samt att underlätta företagens kompetensförsörjning. Etableringsjobb ska i normalfallet leda till en tillsvidareanställning på heltid.

Se hela pressträffen här:

Uppdaterades senast: