En samlad opposition kräver att Jomshof (SD) lämnar som ordförande i justitieutskottet

Socialdemokraterna, Vänsterpartiet, Centerpartiet, och Miljöpartiet kallade till pressträff i Sveriges riksdag den 14 augusti 2023 för att kräva omröstning i justitieutskottet om Richard Jomshofs (SD) förtroende som ordförande. Detta med anledning av hans uttalanden som skadar Sverige och Sveriges internationella intressen, med risk för allvarliga konsekvenser.

placeholder

Sverige har under sommaren befunnit sig i ett allvarligt säkerhetsläge. Parallellt med Nato-processen befinner sig Sverige i en svår diplomatisk kris, där skändningar av heliga skrifter skapat reaktioner runt om i världen.

Regeringen har uppmanat svenska folket till försiktighet, till att inte sprida hatiska budskap. Samtidigt gör Sverigedemokraternas Richard Jomshof, en av de ledande företrädarna för regeringsunderlaget och ordförande i riksdagens justitieutskott, precis tvärt om. Han sprider hatiska budskap, har uppmanat till bokbål, och delar inlägg där statsminister Ulf Kristersson kallas för ynkrygg.

Trots att Jomshof har agerat farligt för Sverige har inte statsminister Ulf Kristersson agerat för att få bort honom som ordförande i justitieutskottet.

Jomshof har sedan länge uppmärksammats för sin negativa inställning mot invandrade i allmänhet och mot muslimer i synnerhet. Detta har inte minskat sedan han utsågs till ordförande i Justitieutskottet förra hösten utan tvärtom ökat i både frekvens och hätskhet i olika uttalanden och meddelanden i såväl press som i sociala medier. Att han ska leda ett av de tyngsta utskotten i riksdagen är helt enkelt orimligt, enligt oppositionen.

– Richard Jomshof kan inte sitta som ordförande i ett av de tyngsta utskotten, i detta svåra säkerhetspolitiska läge, samtidigt som han bidrar till att eskalera situationen. Det är farligt för Sverige, säger Ardalan Shekarabi, gruppledare för S i justitieutskottet.

Oppositionspartierna kommer på sammanträdet med Justitieutskottet, torsdagen den 31 augusti att kräva en omröstning om Jomshofs ställning som ordförande.

Se hela pressträffen här: