Gå till innehåll

Markera en text för att lyssna och översätta vid avsnittet eller klicka direkt på lyssna.

Hur använder jag verktyget?

Lyssna

Klicka på "Lyssna" för att läsa upp sidans innehåll. Du kan även markera ett avsnitt för att få det uppläst.

Översätt

Översätt text och få den uppläst på ett annat språk. Markera texten och välj ”Översättning” vid avsnittet.

Hjälpmedel

Genom att aktivera vårt inbyggda hjälpmedel kan du:

• Lyssna på hela sidor eller markera avsnitt
  • Översätt valda delar till olika språk

NYHET

S vill att Sverige förbereder sig för att kunna stötta Ukraina med stridsflyget JAS Gripen

Socialdemokraterna vill att Sverige förbereder sig för att kunna stötta Ukraina med stridsflyget JAS Gripen, när Sverige har blivit medlem i Nato. Detta meddelar Magdalena Andersson på en pressträff under Ukrainas självständighetsdag den 24 augusti 2023 tillsammans med Peter Hultqvist och Morgan Johansson.

placeholder

Rysslands folkrättsvidriga krigföring i Ukraina har stöpt om det säkerhetspolitiska läget i Europa. Ukraina strider inte bara för sig själva utan även för Sveriges frihet. Efter Rysslands fullskaliga invasion av Ukraina tog den förra socialdemokratiskt ledda regeringen beslutet att skicka militärt stöd till Ukraina, något Sverige inte gjort sedan finska vinterkriget 1939. Det var ett historiskt beslut.

– Ryssland får inte vinna det här kriget. Det handlar om ukrainarnas rätt att leva i frihet och demokrati. Men det handlar också om oss. Om hela Europas och vår framtid, säger Magdalena Andersson.

President Volodymyr Zelenskyj har länge uttryckt att Ukraina behöver stärka sitt luftrum. Under sitt Sverigebesök förra veckan återupprepade Zelenskyj sin önskan om att få svenska JAS Gripen stridsflyg. Danmark och Nederländerna meddelade för några dagar sedan att de ska bistå Ukraina med F-16 stridsflyg, och nu vill Socialdemokraterna att Sverige följer deras exempel.

Socialdemokraternas förslag: Förbered för att stötta Ukraina med JAS Gripen

Socialdemokraterna vill att Sverige förbereder sig för att kunna stötta Ukraina med stridsflyget JAS Gripen. Det kräver att flera saker är på plats – inte minst att Sverige har blivit Natomedlemmar.

Ukrainas luftförsvar behöver stärkas. Med JAS Gripen kan Sverige hjälpa Ukraina att vinna kriget även i luften. JAS Gripen är ett flexibelt stridsflygplan som är smidigt att underhålla. Därutöver är det kraftfullt. Med hög precision, flexibilitet och slagkraft kan det verka mot mål på marken, i luften eller över havet. JAS Gripen kan på så vis hjälpa Ukraina att återta ockuperat ukrainskt territorium, och kan göra stor skillnad.

Socialdemokraterna lyfter även att en analys av konsekvenserna av att skicka JAS Gripen till Ukraina bör göras omedelbart. Hur omfattning av stöd, behov av utbildning, ersättningsanskaffning, tidsramar och former kan se ut. S lyfter även vikten av att ha en plan för hur det stöd Sverige eventuellt bidrar med kan ersättas. Detta kan dock inte göras förrän Sverige är fullvärdiga medlemmar i Nato.

– Från Socialdemokraternas sida kan vi inte se något principiellt hinder för att stödja Ukraina med kvalificerade vapensystem. Sverige ska efter förmåga, och med hänsyn till egna behov, fortsätta med detta, säger Peter Hultqvist.

Socialdemokraterna understryker vikten av att de demokratiska länderna bör stödja Ukraina med förstärkt förmåga till luftförsvar. Möjligheten till kontroll i luften är avgörande för förhållandena på slagfältet.

– Om vi verkligen vill att Ukraina ska vinna, då måste vi från Sveriges sida vara beredda att bidra med det bästa vi har, och det de verkligen behöver. JAS Gripen är något av det bästa vi har. Vi är beredda att bidra på vårt sätt med detta, säger Morgan Johansson.

Se hela pressträffen här:

Uppdaterades senast: