Statsministern backar från sitt vårdlöfte mitt i nationell sjukvårdskris

Sverige befinner sig i en nationell sjukvårdskris, och nu backar statsminister Ulf Kristersson från sitt tidigare löfte om att ingen ska sägas upp i svensk sjukvård.

placeholder

I TV4 Nyhetsmorgons partiledarsamtal den 10 februari lovade statsminister Ulf Kristersson att lägga en budget som ”kommer se till att det inte sägs upp människor i den svenska sjukvården”. Moderatledaren har nu dragit tillbaka sitt löfte om att skydda den svenska sjukvården från uppsägningar mitt i en pågående nationell sjukvårdskris.

Läget i vården är det värsta sedan 1990-talet när SD-regeringen inte gett de pengar som krävs. Regionerna tvingas genomföra stora nedskärningar och idag kan vi inte vara säkra på att vi får en god vård när vi som mest behöver den. SD-regeringen har tvingat fram sjukvårdskrisen eftersom de inte har prioriterat vården i sina budgetar. Svenska folket kommer få vänta längre på vård och möta mer stressade läkare och sjuksköterskor som inte har tid. Det kommer bli svårare att få hjälp när man blir sjuk. Personal kommer sägas upp och vården bli sämre.

Trots krav från patienter, fackförbund och vårdpersonal på besked om vad löftet innebär har Ulf Kristersson nu alltså backat.