Tre förslag på nya sanktioner mot Ryssland

Att få stopp på Rysslands krig i Ukraina är vår tids avgörande utmaning. Socialdemokraterna vill att Europa göra mer för att strypa Putins krigskassa. Därför presenterar S förslag på sanktioner inom tre områden som partiet kräver att regeringen måste driva i en debattartikel i Aftonbladet.

placeholder

Europa står i en avgörande tid. Kampen i de ukrainska skyttegravarna handlar om Ukrainas rätt till frihet, men också om Sverige och svenska folkets trygghet och säkerhet.

– I tider av kris och krig måste vi hålla ihop. Europas länder måste öka stödet till Ukraina och stå starkare mot Putin, säger Heléne Fritzon, Socialdemokraternas toppkandidat i EU-valet.

För att strypa Putins krigskassa är det avgörande att få bort den ryska oljan och gasen i Europa. Socialdemokraterna vill att Sveriges och Europas politiker gör allt de kan för att Europas länder inte finansierar detta krig, genom starkare sanktioner, och genom att täppa till kryphål.

– Så länge Ryssland tjänar pengar från Europa på olja och gas måste vi fortsätta skärpa sanktionerna. Europa kan göra mer, och vi socialdemokrater ser det som avgörande att Europa gör mer, säger Mikael Damberg, Socialdemokraternas finanspolitiska talesperson.

Socialdemokraterna kräver att regeringen driver på för:

1. Importembargo och pristak på gas likt det EU har för olja. Sedan kriget började har EU:s import av gas från Ryssland minskat Länk till annan webbplats., vilket gör det lättare att bryta helt med rysk import. EU borde som ett minimum omedelbart gå vidare med ett importembargo på flytande naturgas, LNG. Trots att importen från Ryssland har minskat, tjänade Putin förra året över åtta miljarder euro Länk till annan webbplats.på EU:s import av rysk LNG.

2. Mer måste göras på EU-nivå för att undvika att oljesanktionerna kringgås – till exempel genom ursprungsmärkning av olja. Hälften av all olja som importeras i Sverige vet man inte var den kommer ifrån, eftersom det inte finns krav på ursprungsmärkning på olja. För att upprätthålla sanktionerna är det därför avgörande att börja ursprungsmärka all olja och gas som importeras till EU. Det är ett initiativ som länge haft stöd i Sveriges riksdag men som SD-regeringen inte brytt sig om att driva.

3. Regeringen måste driva på för att EU gemensamt agerar mot risken för miljökatastrof som den ryska skuggflottan för med sig. Sedan sanktionerna infördes har Ryssland byggt upp en så kallad ”skuggflotta” för att kunna kringgå sanktionerna. Skuggflottan saknar trovärdiga försäkringar och har inte samma standard som andra oljetankers. Den har under lång tid rört sig i Östersjön utan att regeringen agerat. Kusten utanför Gotland och Öresund riskerar enorma oljeläckor.
    Socialdemokraterna kräver att statsministern driver på i EU för ett förbud mot skuggflottans tankning och omlastning till sjöss. S kräver också att regeringen måste undersöka möjligheterna att tillsammans med EU minska riskerna, exempelvis genom ökad övervakning eller hårda krav på lotsning genom Öresund.

Medan kriget i Ukraina fortgår arbetar Ryssland aktivt för att försvaga sammanhållningen i Europa. Tillsammans med högerpopulistiska och auktoritära krafter försöker de splittra oss och därigenom minska stödet till Ukraina. En utveckling som Heléne Fritzon inte kan acceptera.

– Att stoppa Rysslands krig i Ukraina är vår tids avgörande utmaning. Europa måste öka stödet till Ukraina och stå starkare mot Putin. För Sverige och svenska folkets säkerhet och trygghet, säger Heléne Fritzon.

Läs debattartikeln här. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Läs mer om EU-valet 9 juni 2024 här.