S vill demokratisäkra Europa

Socialdemokraterna vill skärpa kraven så att alla EU:s medlemsländer lever upp till våra gemensamma demokratiska värderingar. Ytterst ska det vara möjligt att utesluta medlemsstater som inte längre kan anses vara demokratier. Det meddelade partiordförande Magdalena Andersson på en pressträff i Göteborg inför sitt tal på Första maj 2024.

placeholder

Februari 2022 inleddes ett mörkt och prövande kapitel i Europas historia. För första gången sedan andra världskriget startade en fullskalig invasion på den europeiska kontinenten. Folkrättsvidrigt, brutalt, hänsynslöst invaderade Ryssland deras självständiga och demokratiska grannland Ukraina.

I en alltmer osäker värld vill Socialdemokraterna att Europas länder ökar sammanhållningen, säkrar stödet till Ukraina och står enade mot Putin. Den ukrainska frihetskampen handlar om Ukrainas rätt till frihet, men också om Sverige och svenska folkets säkerhet, demokrati och sätt att leva.

EU är en union för demokratier, men pro-ryska, högerpopulistiska och auktoritära krafter flyttar nu fram sina positioner i Europa och stödet till Ukrainas frihetskamp ifrågasätts. Demokratiska grundprinciper utmanas när fria medier, fackliga organisationer, akademin, aborträtten attackeras. Människors rätt att älska vem de vill, eller tro på det de tror på, ifrågasätts och ett sekel av framgångsrik kamp för rättvisa, jämställdhet och mänskliga rättigheter hotas.

Därför vill S se till att demokratin har en än mer grundfast ställning i de länder som blir medlemmar framöver.

– När ett land rör sig i odemokratisk riktning, då måste markeringen vara hårdare. I extrema fall, där demokratin fullständigt nedmonteras, där behöver det också finnas en möjlighet att utesluta länder, sa Andersson.

Socialdemokraterna vill alla EU:s medlemsstater ska vara starka demokratier som bekämpar korruption och som ser ansvarskrävande i fria och demokratiska val som en självklarhet. Därför lägger partiet fram tre förslag för att demokratisäkra Europa.

Socialdemokraterna vill:

1. Göra det ännu lättare att hålla inne pengar för länder som underminerar våra demokratiska värden.
  2. Införa en tydlig sanktionstrappa där man successivt kan stänga av medlemsstater från andra fördelar med EU-medlemskapet.
  3. Göra det möjligt att faktiskt utesluta ett land som fullbordat en nedmontering av demokratin.

Se pressträffen från Göteborg här.

Se Magdalena Anderssons första maj-tal här, livesänds kl16.15.