Äldreomsorg - Socialdemokraterna

Äldreomsorg

Socialdemokraterna vill att äldre ska få bestämma själva över sitt liv och sin vardag, oavsett om det handlar om deltagande i arbetslivet eller vad de vill få hjälp med från hemtjänsten.

Socialdemokraterna vill:

• ta fram en långsiktig kvalitetsplan för äldreomsorgen. Vårt mål är en jämlik och jämställd äldreomsorg med hög kvalitet
  • anställa fler inom äldreomsorgen och stärka deras kunskap och kompetens.
  • bygga fler äldreboenden
  • stoppa vinstjakten i vård och omsorg.
Portrait of representative Barn-, äldre- och jämställdhetsminister Åsa Regnér

Trygg äldreomsorg för alla

Allt fler blir allt äldre och andelen äldre i befolkningen ökar. Att vi får leva längre är en stor framgång för vårt samhälle. Men det ställer också höga krav på vår välfärd. Därför gör vi nu historiskt stora investeringar i kommuner och landsting för att stärka välfärden.

För att möta de ökade behoven som allt fler äldre i befolkningen för med sig har vi investerat 2 miljarder för att öka bemanningen och höjd kvalitet inom äldreomsorgen. Vi genomför också en särskild satsning på att öka kunskapen, kompetensen och förbättra arbetsmiljön för personalen. Stödet till personer som lider av en demenssjukdom har stärkts och vi avser att stärka det fallförebyggande arbetet.

En generell kvalitetsplan för äldreomsorgen ska tas fram. Det handlar om säkra utvecklingen av god kvalitet i den framtida äldreomsorgen genom t.ex. tryggad personalförsörjning, flexibla former för biståndsbeslut om äldreomsorg. För att stärka samhällsbygget behöver fler äldreboenden byggas. Därför har ett särskilt investeringsstöd till äldreboenden införts. Bristen på äldreboenden ska aldrig vara ett skäl till att äldre inte får det stöd hen behöver.

Uppdaterades senast: 30 mars 2017

Det här har vi gjort:

• ökat de generella statsbidragen till kommuner och landsting för att höja kvaliteten i välfärden
  • satsat på att öka bemanningen och stärka kompetensen bland personalen
  • infört ett investeringsstöd för fler äldreboenden.