Digitalisering - Socialdemokraterna

Digitalisering

Hela Sverige ska vara uppkopplat

Sverige ska fortsätta vara ett ledande land när det gäller tillgång till snabbt bredband. Snabbt bredband och en pålitlig mobiltäckning är ett måste för att människor och näringsliv ska kunna bo och leva i hela landet.

Socialdemokraterna vill:

• att hela Sverige ska ha tillgång till snabb uppkoppling
  • att det ska finnas en pålitlig mobiltäckning där människor bor och vistas
  • att den snabba utbyggnaden av bredband fortsätter.

Hela Sverige ska vara uppkopplat

En snabb uppkoppling på alla de platser där vi idag befinner oss är idag viktigare än någonsin. Digitaliseringen berör hela samhället och vi kommer antagligen inom en snar framtid att få se nya innovationer och digitala lösningar som vi inte kan föreställa oss idag.

Tillgången till en snabb uppkoppling är centralt oavsett vart i landet som man bor. En bra uppkoppling är idag grunden i allt från att sköta kontakt med myndigheter och läsa tidningar, till barnens skolgång och det sociala livet. Vi lever idag i ett samhälle som till mångt och mycket kräver att det finns en tillgång till en snabb och pålitlig uppkoppling dygnet runt.

Socialdemokraterna har i regeringsställning varit med och tagit fram en ny bredbandsstrategi med en väsentlig ambitionshöjning jämfört med den förra borgerliga regeringen. Senast år 2025 vill vi Socialdemokrater att 99,9 % av Sveriges invånare ska ha tillgång till minst 100Mbit/s. Detta är ett högt mål, men det är för oss en självklarhet att hela landet ska få tillgång till en snabb uppkoppling.

Uppdaterades senast: 26 april 2017

Det här har vi gjort:

• höjt ambitionen för bredbandstäckning- 99,9 % ska ha minst 100 Mbit/s
  • vi har ökat satsningarna rejält för utbyggnad av bredband i hela landet
  • inrättat ett digitaliseringsråd som ska stärka arbetet med att digitalisera Sverige.