EU - Socialdemokraterna

EU

Ett EU för medborgarna

I grunden är den Europeiska unionen ett projekt för fred och frihet. Sverige har dragit nytta av den inre marknaden, handelsavtal och den fria rörligheten – det har lett till fler jobb och en starkare tillväxt. Genom vårt medlemskap kan vi också vara med och påverka utvecklingen för ett mer jämlikt och grönt Europa.

Socialdemokraterna vill:

• att fler européer ska ha ett jobb att gå till
  • arbeta för ett socialt Europa där alla får ta del av tillväxt och utveckling
  • att EU ska ta en ledarroll i världen med en ambitiös klimat- och miljöpolitik
  • upprätta en gemensam, ansvarsfull och solidarisk flykting- och migrationspolitik i EU.

Portrait of representative EU- och handelsminister Ann Linde

Ett EU för medborgarna

Vi ska vara med och driva EU åt rätt håll med fokus på frågor som jobb och ekonomi, en rättvis arbetsmarknad, migration, miljö- och klimat samt fred och säkerhet. På många områden finns mycket kvar att göra och EU-samarbeta har brister som behöver rättas till, samtidigt som de starka sidorna bör ges ett större utrymme.

EU:s inre marknad och den fria rörligheten har varit en motor för tillväxt och utveckling i Europa.  Mer än 70 procent av Sveriges export går till EU-marknaden – export som skapat jobb och tillväxt i Sverige. Ska företag i Europa även i framtiden vara konkurrenskraftiga måste vi fortsätta att riva handelshinder och dra nytta av den fria rörligheten för varor och tjänster.

Men Europa är inte till för marknaden utan för medborgarna. Därför måste den fria rörligheten och den inre marknaden också kompletteras med stärkta rättigheter för medborgarna. Lika lön för lika arbete i samma land ska gälla för alla. En lön som går att leva på och schyssta villkor – här måste EU bli bättre på att leverera.

Vi vill att EU ska vara världsledande i arbetet för en bättre miljö – för oss och för framtida generationer. Miljö- och klimatfrågorna är centrala områden där EU kan spela en helt avgörande roll. Ska vi kunna bromsa den globala uppvärmningen måste EU ta en ledarroll i världen när andra står tillbaka.

EU behöver också bli mer jämställt. Alltför många kvinnor står idag utanför arbetsmarknaden och allt för stor andel av viktiga positioner inom EU:s institutioner innehas av män. En bättre jämställdhet är både ett mål i sig självt, men skulle också leda till en ökad tillväxt när fler kommer i arbete.

Vi måste få på plats ett nytt asylsystem inom EU som bygger på att alla medlemsstater tar ansvar för att ta emot människor på flykt.

Läs mer vad våra representanter i Europarlamentet arbetat med: http://sieuropaparlamentet.se/

Uppdaterades senast: 14 november 2017