Förskoleklass - Socialdemokraterna

Förskoleklass

Alla barn har rätt att få en bra start på sitt lärande. Därför vill vi stärka övergången från förskola till skola genom att höja kvaliteten och likvärdigheten i förskoleklassen.

Socialdemokraterna vill:

• göra förskoleklassen obligatorisk för alla sexåringar
  • minska klasstorleken och anställa mer personal
  • utveckla förskolepedagogiken och förskoleklassens unika roll som brygga mellan förskola och skola
  • investera i lärarna och deras förutsättningar för planering och kollegialt samarbete
  • öka tillgången till specialpedagogiskt stöd i förskoleklassen.
Portrait of representative Gruppledare och ordförande Utbildningsutskottet Lena Hallengren

Obligatorisk förskoleklass för sexåringar

Förskoleklassen bygger på förskolans pedagogik där lek och skapande är centrala delar i kunskapsutvecklingen. Förskoleklassens undervisning förbereder barnen på grundskolans start och sker i nära samarbete med förskola, skola och fritidshem.

Forskning visar att barn som tidigt vistas i stimulerande lärmiljöer får bättre möjligheter att utvecklas och lära än andra barn. Detta gäller särskilt barn som kommer från hem utan studietradition. Därför är det viktigt att alla barn får möjlighet till en bra start i livet i en lärorik miljö.

I dag går de flesta barn i förskoleklass, men drygt 2000 barn tar inte del av denna förberedelse inför skolstarten. Om barn inte stimuleras under den period i deras liv då de kan lära som mest riskerar de att hamna efter. Vi vill därför göra förskoleklassen obligatorisk. Att ge alla barn samma möjligheter till lärande är för oss en viktig jämlikhetsfråga.

Uppdaterades senast: 29 mars 2017

Det här har vi gjort:

• tillfört ett särskilt kapitel i läroplanen för att tydliggöra och kvalitetssäkra förskoleklassens verksamhet
  • minskat barngrupperna och anställt fler pedagoger
  • satsat på kompetensutveckling av lärarna i förskoleklassen
  • investerat särskilt i de förskoleklasserna med svårast förutsättningar.