Förskoleklass - Socialdemokraterna

Förskoleklass

Alla sexåringar ska gå i förskoleklass

Alla barn ska få en bra start på sitt lärande. Därför ska förskoleklassen förbättras och likvärdigheten öka.

Socialdemokraterna vill:

• minska klasstorlekarna och anställa mer personal
  • investera i lärarna och deras förutsättningar för planering och kollegialt samarbete
  • öka undervisningstiden i förskoleklassen
  • öka tillgången till specialpedagogiskt stöd i förskoleklassen
  • utveckla förskolepedagogiken och förskoleklassens unika roll som brygga mellan förskola och skola.
Portrait of representative Gruppledare och ordförande Utbildningsutskottet Matilda Ernkrans

Obligatorisk förskoleklass för sexåringar

Förskoleklassen är en unik skolform där förskolans och grundskolans pedagogik och arbetssätt vävs samman. För oss socialdemokrater är förskoleklassen en självklar del av skolsystemet. I vårt starka samhälle får alla sexåringar en flygande start på sin skolgång.

Forskning visar att barn som tidigt vistas i stimulerande lärmiljöer får bättre möjligheter att utvecklas och lära. Förskoleklassen stärker sexåringars språkkunskaper, sociala kompetens och förmåga till samspel, kreativitet och reflektion. Det är en viktig jämlikhetsfråga att alla barn får möjlighet till en bra start i livet i en lärorik miljö. Därför har Socialdemokraterna förlängt skolplikten så att alla sexåringar får ta del av förskoleklassens undervisning och lärande.

Uppdaterades senast: 11 juni 2018

Det här har vi gjort:

• förlängt skolplikten genom att göra förskoleklassen obligatorisk för alla sexåringar
  • tillfört ett särskilt kapitel i läroplanen för att tydliggöra och kvalitetssäkra förskoleklassens verksamhet
  • minskat barngrupperna och anställt fler pedagoger
  • satsat på kompetensutveckling av lärarna i förskoleklassen
  • investerat särskilt i de förskoleklasser som har svårast förutsättningar.