Förskoleklass

Alla sexåringar ska gå i förskoleklass

Alla barn ska få en bra start på sitt lärande. Därför ska förskoleklassen förbättras och likvärdigheten öka.

Utbildningsminister

Anna Ekströmlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Socialdemokraterna vill:

• minska klasstorlekarna och anställa mer personal
  • investera i lärarna och deras förutsättningar för planering och kollegialt samarbete
  • öka undervisningstiden i förskoleklassen
  • öka tillgången till specialpedagogiskt stöd i förskoleklassen
  • utveckla förskolepedagogiken och förskoleklassens unika roll som brygga mellan förskola och skola.

Obligatorisk förskoleklass för sexåringar

Förskoleklassen är en unik skolform där förskolans och grundskolans pedagogik och arbetssätt vävs samman. För oss socialdemokrater är förskoleklassen en självklar del av skolsystemet. I vårt starka samhälle får alla sexåringar en flygande start på sin skolgång.

Forskning visar att barn som tidigt vistas i stimulerande lärmiljöer får bättre möjligheter att utvecklas och lära. Förskoleklassen stärker sexåringars språkkunskaper, sociala kompetens och förmåga till samspel, kreativitet och reflektion. Det är en viktig jämlikhetsfråga att alla barn får möjlighet till en bra start i livet i en lärorik miljö. Därför har Socialdemokraterna förlängt skolplikten så att alla sexåringar får ta del av förskoleklassens undervisning och lärande.

Uppdaterades senast: 18 juli 2019

Det här har vi gjort:

• förlängt skolplikten genom att göra förskoleklassen obligatorisk för alla sexåringar
  • tillfört ett särskilt kapitel i läroplanen för att tydliggöra och kvalitetssäkra förskoleklassens verksamhet
  • minskat barngrupperna och anställt fler pedagoger
  • satsat på kompetensutveckling av lärarna i förskoleklassen
  • investerat särskilt i de förskoleklasser som har svårast förutsättningar.
  1. För Socialdemokraterna är kampen mot arbetslösheten den viktigaste uppgiften. Alla som kan jobba ska jobba. Ingen ung ska gå utan arbete.

2. Vinstjakten hör inte hemma i svensk välfärd. Resurser avsatta för välfärden ska användas till att förbättra skolresultaten och ge våra äldre och sjuka en trygg omsorg och vård – inte till stora vinstuttag.

3. Förskolan ska vara lärorik och stimulerande för alla barn. Barngrupperna ska fortsätta minska så att barnen erbjuds en trygg miljö där behörig och kunnig personal har tid att se varje barn.

4. I vårt starka samhälle ska du som förälder både kunna jobba heltid och ha barn – utan att behöva slå knut på dig själv eller gå ner i arbetstid..

5. Grunden för vårt starka samhälle och våra barns framtid läggs i skolan. När vi investerar i skolan så investerar vi i vår gemensamma framtid. Sverige ska bli tryggare, med en bättre och mer jämlik kunskapsskola.

6. Ett generöst studiemedelssystem gör att människor med olika ekonomiska förutsättningar kan utbilda sig. Det är bra för såväl individen som samhället.

7. Utbildning lägger grunden för vår frihet och välfärd. I vårt starka och trygga Sverige konkurrerar vi med kunskap och innovation, inte låga löner och sämre anställningsvillkor.

8. Betyg ska visa elevernas kunskaper – inte vara ett konkurrensmedel för att skolor ska kunna locka till sig elever. Du ska kunna lita på betygssättningen, den ska vara likvärdig och inte skilja sig från skola till skola.

9. Folkbildning är en viktig del för ett livslångt lärande. En oberoende folkbildning är en central del i den socialdemokratiska politiken för bildning, utbildning, demokrati och kultur.

10. Folkhögskolans potential att utveckla människor är enorm. Av egen kraft och tillsammans med andra kan folkhögskolan bidra till människors behov av att hitta nya vägar i livet. Utbildning och bildning gör Sverige starkare.