Hemlöshet - Socialdemokraterna

Hemlöshet

En bostadspolitik för alla

Hemlöshet är den yttersta formen av fattigdom och social utsatthet. Rätten till bostad är en grundläggande del av välfärden.

Socialdemokraterna vill:

• förbättra missbrukarvården och stärka psykiatrin. Ambitionen måste vara att ingen ska vara hemlös
  • bryta arbetslösheten och få fler människor i arbete. Vi har ett mål som är viktigare än alla andra: Till år 2020 ska Sverige öka antalet personer som arbetar och antalet arbetade timmar i ekonomin så mycket att vi når lägst arbetslöshet i EU
  • bygga fler studentbostäder och små hyreslägenheter.

Håller du med?

I vårt starka samhälle har alla ett tryggt boende

Hemlöshet kan ha ekonomiska och/eller sociala orsaker. Det är dock ytterst en fråga om tillgång till bostad och vi socialdemokrater ser bostadspolitiken som ett grundläggande redskap för att utjämna klyftor i samhället.

Antalet vräkningar som drabbar barn minskar men många barnfamiljer har svårt att etablera sig på bostadsmarknaden. De tillfällen där socialtjänsten tillhandahåller tillfälliga bostäder åt hemlösa personer blir fler. Många av dem som står hemlösa lider av psykisk ohälsa och/eller missbruk. Men det blir också allt vanligare att personer utan behov av annat socialt stöd står utan bostad. Man kommer helt enkelt inte in på bostadsmarknaden. Ibland handlar det om att man inte uppfyller de allt hårdare kraven för att få ett hyreskontrakt eller kan ta ett lån på banken. Kommunernas allmännyttiga bostadsföretag kan spela en viktig roll i arbetet mot att motverka hemlöshet.

En väl utbyggd generell välfärd med arbete, bra och billiga bostäder, boendestöd, rehabilitering och bra vård är viktigt för att förebygga hemlöshet. Vi säger nej till högerns marknadshyror - som skulle innebära chockhöjda hyror - och privatiseringar av allmännyttan. Bara så kan vi bygga ett starkare samhälle och ett tryggare Sverige – där vi ställer krav på varandra och hjälps åt.

Uppdaterades senast: 11 juni 2018

Det här har vi gjort:

• inlett en stor byggoffensiv med målet om 250 000 nya bostäder till år 2020
  • infört ett särskilt stöd för att bygga bostäder åt äldre
  • infört investeringsstöd till att bygga nya små, klimatsmarta och billiga hyresrätter
  • förbättrat bostadsbidraget.
Relaterade ämnen
  • Alkohol och narkotika

Alkohol är en vanlig orsak bakom social utslagning, våld och ohälsa. Därför behöver vi minska alkoholkonsumtionen och förebygga missbruk av alkohol. Vi värnar den svenska restriktiva alkoholpolitiken. Så skapar vi ett starkare samhälle och ett tryggare Sverige.

• Barn

Alla barn ska kunna växa upp under trygga förhållanden. Varje barn har rätt att växa och utvecklas efter sina egna förutsättningar och önskemål, oavsett bakgrund och familjens ekonomi. Vi socialdemokrater vill införa en familjevecka - en extra veckas ledighet per år för föräldrar.

• Barnomsorg

En trygg och modern barnomsorg är öppen och tillgänglig oavsett när föräldrarna arbetar. Föräldrar som arbetar på kvällar, nätter och helger ska precis som alla andra kunna lämna sina barn i trygghet innan jobbpasset.

• Bostad

Bostadsbristen skapar otrygghet och hämmar tillväxten i hela landet, inte minst i storstäderna. Det finns bara en lösning på detta problem: Bygg mer!

• Ekonomiskt bistånd

Några av de vanligaste skälen till att människor får ekonomiskt bistånd är arbetslöshet och sjukdom. Därför ska vi nå EU:s lägsta arbetslöshet till år 2020. Med fler i jobb får vi råd med en välfärd att vara stolta över. Så skapar vi ett starkare samhälle och ett tryggare Sverige.

• Feminism

Socialdemokraterna är ett feministiskt parti. Kvinnor och män ska ha samma möjligheter och rättigheter på alla livets områden. Män och kvinnor är och ska behandlas som jämlikar.

• Friskolor

Vi värnar rätten att välja skola. Men vi vet också att skolan inte är som vilken annan marknad som helst. Syftet med svensk skola ska varken vara vinst eller religiös påverkan. Därför behöver regelverket kring de fristående skolorna stramas upp.

• Fritidshem

Fritidshemmen ska vara en självklar del av skoldagen. En trygg plats för kunskap, skapande, musik och idrott. En fritidsverksamhet av hög kvalitet kan både bidra till högre kunskaper och ge alla barn en meningsfull fritid.

• Funktionsnedsättning

För Socialdemokraterna handlar tillgänglighet om att forma ett samhälle där alla behövs och alla kan delta. Personer med funktionsnedsättning ska kunna vara fullt delaktiga i alla delar av det politiska, sociala, ekonomiska och kulturella livet. Så skapar vi ett starkare samhälle och ett tryggare Sverige.

• Förskola

Förskolan ska vara lärorik och stimulerande för alla barn. Barngrupperna ska fortsätta minska så att barnen erbjuds en trygg miljö där behörig och kunnig personal har tid att se varje barn.

• Föräldraförsäkring

Alla barn har rätt till en nära relation med båda sina föräldrar. Varken kvinnor eller män ska behöva välja mellan föräldraskap och arbete. Därför vill Socialdemokraterna förbättra föräldraförsäkringen och införa en familjevecka - en extra veckas ledighet, per år, för alla föräldrar.

• Pension

De som varit med och byggt upp vårt land och med sitt arbete lagt grunden för vår gemensamma välfärd har rätt till trygghet under ålderdomen. Pensionen ska vara hållbar och jämställd. Pensionärsskatten ska avskaffas.

• Skatter

Vi vill se ett starkare samhälle med mer resurser till skolan och vården, högre pensioner och en kompromisslös kamp mott brotten och dess orsaker. Framtidsinvesteringar går före stora skattesänkningar. Så bygger vi ett tryggare Sverige.

• Socialbidrag

I vårt starka samhälle ska tryggheten finnas för alla som behöver den. Alla som kan jobba ska jobba - och med fler i jobb får vi råd med en välfärd att vara stolta över.

• Trygghet

Trygghet är en förutsättning för ett jämlikt samhälle. Det kan inte skapas med skattesänkningar, nedskärningar och sänkta löner. Istället behöver vi samlas för att minska klyftorna, bryta segregationen, bekämpa brottsligheten och stärka sammanhållningen i hela landet.

• Vinst i välfärden

Vinstjakten hör inte hemma i svensk välfärd. Resurser avsatta för välfärden ska användas till att förbättra skolresultaten och ge våra äldre och sjuka en trygg omsorg och vård – inte till stora vinstuttag.

• Välfärd

Vi vill se ett starkare samhälle med mer resurser till skolan och sjukvården. Sverige ska vara ett modernt välfärdsland som bygger på sammanhållning. Det är så vi skapar ett tryggare Sverige.

Håller du med?
Maila det här citatet Måste vara en giltig e-postadress.