Kyrkor och trossamfund - Socialdemokraterna

Kyrkor och trossamfund

Sverige är ett mångkulturellt land – med plats för olika trosuppfattningar. Kyrkorna och samfunden – en del av det civila samhället – är självklara samlingsplatser i både glädje och sorg.

Socialdemokraterna vill:

• stödja kyrkor och trossamfund som del av det civila samhället
  • värna religionsfriheten - att alla människor ska kunna utöva sin tro
  • att kyrkor och samfund ska leva upp till samhällets krav om demokrati, jämlikhet och alla människors lika värde.

Håller du med?

Vi vill ha en öppen folkkyrka

Socialdemokraterna är som parti verksamma inom Svenska kyrkan och ställer upp i kyrkovalen. Vi vill ha en öppen folkkyrka. Vi tar starkt avstånd från kvinnoprästmotståndarna och den negativa inställning till HBT-personer som fortfarande finns inom vissa delar av kyrkan. Med sin rikstäckande verksamhet, öppen för alla, erbjuder Svenska kyrkan trygghet och gemenskap.

En av våra grundläggande fri- och rättigheter är religionsfriheten och vi anser att alla människor ska ha rätt att få utöva sin religion. Trossamfunden bär gemensamt ett ansvar för att skapa respekt för olika trosuppfattningar, att värna demokratin och alla människors lika värde.

Då Svenska kyrkan och staten skildes åt 1 januari 2000, var ett av syftena att öka likställigheten mellan olika trossamfund. Staten har fortsatt ansvar för Svenska kyrkans kyrkobyggnader med den kyrkoantikvariska årliga ersättningen. Övriga trossamfund erhåller statligt stöd för att bedriva aktiv och långsiktigt inriktad religiös verksamhet i form av gudstjänst, själavård, undervisning och omsorg.

Uppdaterades senast: 30 mars 2017

Det här har vi gjort:

• ökat stödet för säkerhetshöjande insatser hos trossamfunden
  • infört ett stöd för kompetensutveckling av trossamfundsledare från olika religioner i syfte att värna demokratin och samhällets uppbyggnad
  • tillsatt en utredning om trossamfunden som ska vara klar 2018-01-26. Utredningen ska föreslå ett förtydligat demokratikriterium för att erhålla statligt samfundsstöd samt analysera det nuvarande stödets effekter.