Polisen - Socialdemokraterna

Polisen

Polisen ska ha förutsättningar att göra sitt jobb

Brottsligheten utgör ett hot mot hela det demokratiska samhället och ska bekämpas med alla medel. Polisen ska ha god förmåga att utreda brott. Polisen ska finnas där den behövs som bäst.

Socialdemokraterna vill:

• ha 10 000 fler polisanställda
  • starta polisutbildning på två nya orter
  • att Polisens arbetsmiljö ska förbättras
  • öka resurserna till polisen med 7,1 miljarder kronor på tre år, varav 2 miljarder redan 2018.
Portrait of representative Justitie- och inrikesminister Morgan Johansson

Socialdemokraterna vill ha 10 000 fler polisanställda

Vi vill ha en effektiv och lokalt förankrad polis som ges förutsättningar att göra sitt jobb. Vi kan inte acceptera att människor känner otrygghet i sitt bostadsområde på grund av kriminella gäng, att utredningar läggs ner av resursbrist eller att den som bor i glesbygd är osäker på om polisen kommer.

Det behövs fler poliser. Socialdemokraterna vill öka antalet polisanställda med 10 000. För att kunna nå det målet behöver fler poliser utbildas. Därför vill vi starta polisutbildningar på ytterligare två orter.

Polisen måste också få rimliga arbetsvillkor. Polisen har fått i uppdrag att förbättra arbetsmiljön. Självklart ska detta arbete ske i samarbete med facket. För att förbättra polisens möjligheter att göra sitt jobb behövs mer resurser. De kommande tre åren får polisen ytterligare 7,1 miljarder kronor, varav 2 miljarder redan 2018.

Uppdaterades senast: 19 januari 2018

Det här har vi gjort:

• skjutit till ytterligare 2 miljarder kronor till polisen, sammanlagt 7,1 miljarder kronor på tre år
  • tagit fram förslag om hur polisen och annan blåljuspersonal ska kunna få ett bättre straffrättsligt skydd
  • gett polismyndigheten i uppdrag att förbättra polisernas arbetsmiljö.