Press - Socialdemokraterna

Bild för -

Pressjour 08 - 700 26 83 eller press@socialdemokraterna.se

OBS! Detta är en vidarekopplad telefon och det går därför ej att skicka sms till detta nummer.

Gör du ett skolarbete eller har allmänna frågor eller synpunkter?

Gå då vidare till vår sida för skolarbeten eller till vårt frågeformulär

Riksdagsgruppen och partistyrelsens kansli

Kontaktuppgifter till riksdagsgruppen och partistyrelsens kansli

Statsråd och regering

Kontaktuppgifter till pressekreterare hos statsråd och regering

Du hittar våra pressmeddelanden i vårt pressrum på tt.se

Socialdemokraternas ros

Grafisk profil och logotyper

Från och med mars övergår Socialdemokraterna till en ny grafisk grundform. Det är den uppskattade grafiska formen från valet 2018 som görs permanent. Här kan du nu ladda ner den grafiska manualen och logotyper.

För alla som var med under valet i höstas så blir det inte några överraskningar. Det är valformen som nu blir Socialdemokraternas grafiska ”grundprofil”. Det betyder framför allt att displaytypsnittet Kapra Neue för stora rubriker blir kvar permanent vid sidan av Avenir som vi arbetat med länge, samt att ”Framtidspartiet” och skuggan runt rosen fasas ut från logotypen.

Typsnitten Avenir och Kapra Neue är ju redan sedan tidigare spritt i organisationen via partidistrikten. Eller så kan du kontakta Petra Axelsson på partistyrelsens kansli.

Tanken är inte att allt material genast måste bytas ut och uppdateras med ny logotyp, utan den förra grafiska profilen och den nya kan leva sida vid sida medan den gamla profilen fasas ut naturligt.

Lokala varianter av logotypen kan genereras i kampanjverktyget. På lokalt och regionalt material ska lokal avsändare användas.

Fler fria pressbilder finns på vårt flickr-konto. Albumet fylls kontinuerligt på med bilder på företrädare från stora mediehändelser.

För pressbilderna gäller

• Bilderna får användas i icke kommersiella sammanhang.
  • Fotografens namn ska alltid anges.
  • Bilden får inte förändras utan tillstånd från fotograf eller Socialdemokraterna.
  • På Socialdemokraternas flickr-konto finns bilder som får användas i icke-kommersiella sammanhang om fotografens namn uppges och bilderna inte förändras. Med icke kommersiellt menas användning av bilderna i ideellt syfte. Detta inkluderar användning inom Socialdemokraterna och dess sidoorganisationer.
  • Letar du redaktionella bilder för publicering i vinstdrivande tidning, nätupplaga etc så faller detta under kommersiell användning. Då behöver du ta kontakt med fotografen personligen för att få tillstånd att använda bilderna. Fotografens namn anges under respektive bild på flickr. Flickr-bilderna går under Creative Commons-rättigheter.

Maila det här citatet Måste vara en giltig e-postadress.