Socialdemokraternas partikongress 2019 - Socialdemokraterna

Socialdemokraternas partikongress 2019

På den här sidan hittar du bland annat beslut, protokoll, kongresshandlingar, arbetsordning, kongresschema samt pressrelaterad information. Här hittar du också Stefan Löfvens tal.

Bild på kongressombud

_____________________________________________

Förslag till beslut

PS nya förslag 190322 - Kunskap för framtiden - trygghet för fler och konkurrenskraft för Sverige.pdf

Det politiska samtalet utvecklar socialdemokratin! - PS reviderade förslag.pdf

Beslut

Kongressbeslut - Kunskap för framtiden.docx

Det politiska samtalet utvecklar socialdemokratin! - slutgiltig version.pdf

Se inslag från kongressen

Stefan Löfven tal, Sjukvårdspolitiskt seminarium m.m.

Protokoll

Fredag (PDF)

Lördag (PDF)

Söndag (PDF)

Arbetsordning (PDF) -->

Läs Stefan Löfvens tal -->

_______________________________________________________________

Kongresshandlingar

Om kongressen

Kongressen ska fatta beslut om två programtexter. En berör Socialdemokraternas organisationsutveckling och en handlar om jobb, omställning och utbildning.

De två huvudföredragande, Mikael Damberg och Lena Rådström Baastad, har tillsammans med varsin grupp arbetat fram dokumenten.

– Jag tycker att detta organisatoriska program andas både självinsikt och framtidstro. Vi som parti behöver förnya oss och bli relevanta för större grupper i samhället. Samtidigt vill vi bevara och utveckla den demokratiska tanken och det goda politiska samtalet som vi varit bärare av under mer än ett sekel, säger Lena Rådström Baastad.

– Vi vet att kunskapskraven ökar både på arbetsmarknaden och i näringslivet. Företagens största tillväxthinder att man inte lyckas rekrytera anställda med rätt kompetens. Samtidigt ser vi hur många känner en otrygghet och rädsla att lämnas efter när omställningen och den internationella konkurrensen fortsätter öka. Därför måste vi skapa bättre möjligheter till utbildning och att ställa om mitt i livet. Låter vi bli att ta tag i de här utmaningarna nu så kommer det på sikt leda till att fler människor får uppleva arbetslöshet och fler företag hindras från att växa. Istället ska vi utveckla ny socialdemokratisk politik för jobb, trygghet, utveckling, säger Mikael Damberg.

Maila det här citatet Måste vara en giltig e-postadress.