Socialdemokraternas partikongress 2019 - Socialdemokraterna

Socialdemokraternas partikongress 2019

Socialdemokraternas fyrtionde ordinarie partikongress går av stapeln den 22-24 mars på Conventum i Örebro. På den här sidan hittar du bland annat kongresshandlingar, pressrelaterad information samt hur du går till väga för att medverka som utställare.

Bild för -

Kongresshandlingar

Om kongressen

Kongressen ska fatta beslut om två programtexter. En berör Socialdemokraternas organisationsutveckling och en handlar om jobb, omställning och utbildning.

De två huvudföredragande, Mikael Damberg och Lena Rådström Baastad, har tillsammans med varsin grupp arbetat fram dokumenten.

– Jag tycker att detta organisatoriska program andas både självinsikt och framtidstro. Vi som parti behöver förnya oss och bli relevanta för större grupper i samhället. Samtidigt vill vi bevara och utveckla den demokratiska tanken och det goda politiska samtalet som vi varit bärare av under mer än ett sekel, säger Lena Rådström Baastad.

– Vi vet att kunskapskraven ökar både på arbetsmarknaden och i näringslivet. Företagens största tillväxthinder att man inte lyckas rekrytera anställda med rätt kompetens. Samtidigt ser vi hur många känner en otrygghet och rädsla att lämnas efter när omställningen och den internationella konkurrensen fortsätter öka. Därför måste vi skapa bättre möjligheter till utbildning och att ställa om mitt i livet. Låter vi bli att ta tag i de här utmaningarna nu så kommer det på sikt leda till att fler människor får uppleva arbetslöshet och fler företag hindras från att växa. Istället ska vi utveckla ny socialdemokratisk politik för jobb, trygghet, utveckling, säger Mikael Damberg.

Ring 08-700 26 00 eller mejla till kongress@socialdemokraterna.se

_______________________________________________________________

Vill du följa kongressen?

Vår kongress är öppen för allmänhet. Du som finns i Örebro – eller planerar att ta dig dit – är varmt välkommen att besöka kongressen. För att komma in på Conventum behöver du visa legitimation och skrivas in som åhörare – för att därefter passera en säkerhetskontroll. Måndagen den 4 mars kommer vi att lägga upp en anmälningslänk här på hemsidan. Det går också bra att registrera sig på plats. Håll utkik här för länken – och för mer information om hur du praktiskt går tillväga för att komma in på kongressen.

Kongressen går såklart också att följa på distans. SVT sänder stora delen av kongressen live. Du kan också följa förhandlingarna här på socialdemokraterna.se.

Pressackreditering

Ansök innan den 17 februari via: http://www.trippus.net/sapkongress2019press

Viktoria Hjulström, pressekreterare, 070-566 51 81

_______________________________________________________________

Vill ni medverka som utställare på kongressen?

Kontakta Petrit Mustafa – säljare på Conventum, 072-85 85 109

_______________________________________________________________

Söker du boende i samband med kongressen?

Antalet hotellrum i Örebro är begränsat. Vår resebyrå Resekompani hanterar önskemål om boende på hotell i Örebro. Klicka här för att ange önskemål om att boka rum, eller skriv ett mejl till monica.borsheim@resekompani.se.

Maila det här citatet Måste vara en giltig e-postadress.