Politik gör skillnad - Socialdemokraterna

Vad skiljer partierna åt i EU-valet?

Vi vill att EU ska ta fajten mot extremism och vara en garant mot de som vill inskränka demokrati och mänskliga rättigheter. Vi vill att EU ska fortsätta skapa arbeten med rättvisa och schyssta villkor som inte ställer Europas arbetare mot varandra. Vi vill se ambitiösa klimatmål där hela EU tar på sig ledartröjan i klimatomställningen.

Demokrati och högerextremism

Vi vill stoppa de som inskränker grundläggande demokratiska värderingar – SD vill inte att EU tar till krafttag när Polen och Ungern gå i en odemokratisk riktning.

Vi värnar om mediernas oberoende i hela EU – SD vill inte se att EU markerar mot länder som Ungern och Polen som kränker mediernas oberoende.

Våra politiska förebilder är de som kämpat för frihet och jämlikhet så som Anna Lindh, Olof Palme och Nelson Mandela – SD har det Ungerska partiet Fidesz och dess ledare Victor Orban som politik förebild.

Vi tycker att jämställdhet är något alla Européer har rätt till – SD är emot Europaparlamentets jämställdhetsstrategi, varvade listor och fri abort.

Fler jobb med schyssta villkor

Vi vill att svenska villkor ska gälla på svensk arbetsmarknad – M vill se Europas arbetare konkurrera med varandra genom lägre löner och sämrevillkor.

Vi har drivit igenom att alla som kör lastbil i Sverige ska ha lika villkor – M försökte försämra transportarbetarnas nya villkor.

Vi vill att EU samarbetar och hjälps åt att ge människor bättre levnadsvillkor – M och SD vill tysta EU från att prata frågor som rör människors vardag och arbetsliv.

Vi vill ta hårdare tag för att ingen ska dö eller bli sjuk på jobbet – SD tycker det är upp till företagen att göra som de vill.

Vi värnar arbetstagares rättigheter – M delar i Europaparlamentet partigrupp med Fidesz som i Ungern infört det som kommit att kallas för ”Slavlagar”. Ett parti SD ser upp till.

Klimatpolitik

Vi driver på för en EU-politik som tar ansvar för miljön och för kommande generationer – M och SD har gång på gång röstat emot tuffare miljöregler.

Vi vill se nya ambitiösa klimatmål i linje med Parisavtalet – M och SD har röstat emot såväl bindande klimatmål på nationell nivå som EU-nivå.

Vi vill minska utsläppen mer och snabbare än hittills och samtidigt ge industrin verktyg att ställa om till en hållbar tillverkning – M var emot EU:s förslag att minska antalet nya utsläppsrätter.

Vill du läsa mer, se rapporten här: https://www.socialdemokraterna.se/aktuellt/2019/hotet-mot-den-svenska-modellen/

och här:

Maila det här citatet Måste vara en giltig e-postadress.