Rösta idag - För kvinnors rätt - Socialdemokraterna

Rösta idag - För kvinnors rätt

Idag är det EU-val och mycket står på spel. En röst på Socialdemokraterna är en röst på ett starkt skydd för kvinnors rättigheter

I Sverige finns det flera exempel på hur Sverigedemokraterna driver en kvinnofientlig politik.

- Sverigedemokraternas förslag om att införa vårdnadsbidrag som gör att kvinnor stannar hemma istället för att jobba, begränsa aborträtten, tillåta barnmorskor att vägra utföra aborter och dessutom avskaffa pappamånaderna är kvinnofientliga. Det går inte att beskriva på något annat sätt, säger Margot Wallström (S), utrikesminister.

På samma sätt agerar SD i EU där även Kristdemokraterna  konsekvent röstat emot aborträtten.

Nu avgör du vilket EU vi ska ha. Rösta idag! Länk här till valmyndighetens sida.

S i EU:

• Aborträtten värnas för kvinnors rätt att bestämma över sin egen kropp
  • Ett Metoo-direktiv införs för att skydda alla Europas kvinnor mot sexuella trakasserier på arbetsplatsen
  • EU antar en ny jämställdhetsstrategi som bland annat omfattar kvinnors rätt till abort, jämställd föräldraförsäkring och rätt till att få jobba heltid
  • Alla länder ska arbeta mot våld mot kvinnor
  • EU:s budget ska vara jämställd och att medlen delas lika mellan könen
  • Den politiska makten ska delas lika i EU. Kvinnor är i klar minoritet i EU-kommissionen och i parlamentet.

SD och KD i EU:

• Sverigedemokraterna har röstat nej till Europaparlamentets Jämställdhetsstrategi. Strategin innehåller bland annat kvinnors rätt till säker abort, att bekämpa våld mot kvinnor och avskaffa kvinnlig könsstympning i Europa.
  • Sverigedemokraterna har röstat nej till att stärka lagstiftningen och ta fram regelverk för att minska sexuella trakasserier.
  • Sverigedemokraterna har avstått från att stödja att kvinnor ska ha rätt till preventivmedel och abort och att öka kvinnors kunskap om sina egna sexuella och reproduktiva rättigheter. De har även avstått från att markera att sexuella och reproduktiva rättigheter ska ses som mänskliga rättigheter.
  • Lars Adaktusson, 2:e vice partiordförande för Kristdemokraterna, har under sina fyra år som EU-parlamentariker röstat emot kvinnors aborträtt vid 22 tillfällen.

Maila det här citatet Måste vara en giltig e-postadress.