Magdalena Andersson jultalade i Årsta

Den 2 december 2023 jultalade Socialdemokraternas partiordförande Magdalena Andersson inför ett snötäckt och folkfyllt Årsta torg i södra Stockholm. I sitt tal lyfte Andersson bland annat den ekonomiska krisen i landet, läget i omvärlden och behovet av att hålla ihop i tuffa tider.

placeholder

Det var på ett vintrigt Årsta torg i södra Stockholm som flera hundratals människor samlades för att höra Socialdemokraternas partiordförande Magdalena Andersson hålla sitt årliga jultal. Andersson talade om problemen i vårt samhälle och i omvärlden. Om att många människor i vårt land har en tung höst bakom sig. Sverige, världen och framtiden har känts skrämmande med kriget i Ukraina, krig mellan Israel och Hamas, terrordåd riktade mot svenskar bara för att de är svenskar och ett allt hårdare tonläge i samhället; hat och hets.

Magdalena Andersson talade också om den ekonomiska krisen och behovet av att politiken agerar för vanligt folks bästa. Hon berättade också om Socialdemokraternas nya utskottinititiativ i riksdagen för att införa en bankskatt på bankernas övervinster, så att pengarna kan gå tillbaka till hushållen. Nu återstår det för samtliga riksdagspartier att ta ställning i frågan – står de på vanligt folks sida eller bankernas?

Du kan se Magdalena Andersson jultal i efterhand nedan, eller klicka på knappen för att läsa talet i sin helhet.