S tar vidare förslag om bankskatt till riksdagen

I budgeten föreslog Socialdemokraterna en bankskatt på bankernas övervinster där pengarna skulle gå tillbaka till hushållen, men SD-regeringen sa nej. Nu tar S istället vidare förslaget till riksdagen med ett utskottsinitiativ för att stötta hushållen under krisen. SD-regeringen har gång på gång prioriterat höginkomsttagarna istället för att stötta vanligt folk genom krisen. Nu får Sverigedemokraterna en sista chans att visa vilken sida man står på.

placeholder

Svenska folket kämpar med att få ekonomin att gå ihop i ett väldigt tufft läge. Samtidigt gör bankerna övervinster på deras bekostnad. Socialdemokraterna har tidigare föreslagit en bankskatt på övervinsterna där pengarna skulle kunna gå tillbaka till hushållen. Men SD-regeringen har sagt nej. Nu tar Socialdemokraterna istället vidare förslaget i riksdagen. Det meddelade partiordförande Magdalena Andersson på en pressträff i Årsta Folkets hus den 2 december 2023 i samband med Anderssons årliga jultal.

Socialdemokraterna kommer gå fram med ett förslag om utskottsinitiativ i riksdagen med krav på att regeringen tillsätter en snabbutredning om en tillfällig skatt på bankernas övervinster.

– Vi gjorde samma sak under energikrisen – när elbolagen tjänade storkovan på hushållens skyhöga elräkningar införde vi en tillfällig skatt på elproducenternas övervinster. På samma sätt kan bankerna vara med och bidra nu för att stötta hushållen, säger Magdalena Andersson.

S kommer också ställa krav om att regeringen återkommer med en extraändringsbudget med förslag för att stötta hushållen under krisen. Det handlar om åtgärder som extra barnbidrag, tillfälligt höjt underhållstöd för ensamstående föräldrar och en tankrabatt särskilt riktade till hushåll på glesbygden.

SD-regeringen har gång på gång prioriterat höginkomsttagarna istället för att stötta vanligt folk genom krisen. Nu ges Sverigedemokraterna en sista chans att visa vilken sida man står på. Väljer SD att stötta barnfamiljerna och pensionärerna – eller väljer de att låta bankerna fortsätta göra övervinster på hushållens bekostnad?

Läs mer förslaget om bankskatt

Se pressträffen här:

Se Magdalena Anderssons jultal här: