Lättläst - Socialdemokraterna

Lättläst om Socialdemokraterna

Här hittar du lättläst information om vårt parti och vad vi vill. Här hittar du också lättläst information om vår partiledare Stefan Löfven. Om du har en fråga finns kontaktuppgifter till oss längst ner på sidan.

Folder som handlar om valet 2018

(PDF) Lättläst svenska

Om Socialdemokraterna

Vårt parti heter Socialdemokratiska Arbetarepartiet, men de flesta säger bara Socialdemokraterna.

Idag har Socialdemokraterna 90 000 medlemmar och vi vill bli ännu fler.

Vår partiledare heter Stefan Löfven.

Stefan Löfven är också Sveriges statsminister. Det betyder att han är den som är chef i regeringen.

Regeringen består sedan 2014 av personer från Socialdemokraterna och Miljöpartiet.

Socialdemokraterna startades för mer än hundra år sedan, år 1889.

På den tiden var Sverige mycket ojämlikt. Det betyder att vissa som bodde i Sverige var rika och andra var väldigt fattiga.

Alla fick inte rösta eller vara med och bestämma över samhället.

På den tiden fick inte alla barn gå i skolan.

Många som jobbade hade väldigt låg lön. De var tvungna att jobba jättemycket för att ha råd att leva.

De som startade Socialdemokraterna ville att alla i Sverige skulle ha det bra, inte bara de rika och deras barn.

Därför har Socialdemokraterna gjort så att alla barn får en bra skola.

Och vi har gjort att alla kan gå till doktorn om man blir sjuk.

Det betalar vi för tillsammans, genom skatter.

Vad vill Socialdemokraterna?

Vi vill att Sverige ska bli tryggare.

Vi vill att det ska finnas fler poliser så att alla som bor i Sverige kan känna sig trygga. Människor ska inte behöva vara rädda när de går på stan.

Vi vill göra så att sjukvården och skolan ska bli bättre.

Vi vill att alla människor som har kommit till Sverige från andra länder ska få jobb snabbare.

Vi vill göra Sverige mer jämlikt. Det betyder att vi vill göra Sverige bättre för alla som bor här. 

Här kan du läsa vår mer om vår politik (PDF)

Om Stefan Löfven

Stefan Löfven är Socialdemokraternas partiledare.

Han blev det 2012.

Stefan föddes i Stockholm 1957, men han växte upp i en fosterfamilj i Sunnersta utanför Sollefteå.

Han är gift med Ulla Löfven.

Han har jobbat som svetsare.

Innan Stefan blev statsminister jobbade han på fackförbundet IF Metall.

Där gjorde han så att de som jobbade inom industrin fick bättre löner och mer att säga till om på jobbet.

Stefan brinner för rättvisa och jämlikhet.

För honom är det viktigt att alla människor i Sverige ska få utbildning och jobb.

Om man har bra utbildning och jobb så kan man bestämma mer över sitt liv, då får man mer frihet.

Här kan du läsa mer om Stefan Löfven

Kontakta oss!

Ställ din fråga

Du kan också ställa en fråga till Socialdemokraterna här på hemsidan.
Du måste klicka i rutan Godkänn längst ner innan du kan skicka frågan.
Då godkänner du att Socialdemokraterna sparar ditt namn, din e-postadress och ditt postnummer. Det är för att vi ska kunna svara på din fråga.

Länk: Ställ en fråga

Ring oss

Du kan ringa oss på telefon: 08-700 26 00. Då kommer du till en växel. 
Säg ditt ärende så blir du kopplad till rätt person. 
Dela
Maila det här citatet Måste vara en giltig e-postadress.

Socialdemokraterna.se använder sig av cookies och pixlar för att optimera din framtida användning av vår hemsida samt för att i marknadsföringssyfte och för statistiska ändamål samla in information. Genom att fortsätta använda webbplatsen samtycker du till detta. Läs mer om vår användning av cookies och pixlar här.