Lag och ordning - Socialdemokraterna

Lag och ordning

Ett starkt samhälle kan aldrig acceptera att den organiserade brottsligheten får fäste runt om i Sverige

Socialdemokraterna vill:

• Största polissatsningen på 20 år. Vi vill ha 10 000 fler polisanställda till 2024. Polisen får 7,3 miljarder kronor extra under perioden 2018 – 2020, varav 2,2 miljarder redan i år.
  • Stoppa gängkriminalitet. Rekryteringen till gängen ska stoppas. Då krävs många olika insatser, tex avskaffad straffrabatt för 18 – 21-åringar, bättre anpassade påföljder för unga och sociala insatsgrupper.
  • Bekämpa mäns våld mot kvinnor. Vi vill skärpa straffet för våldtäkt och ge barn som bevittnar våld status som brottsoffer. Drabbade kvinnor ska få stöd och skydd.
Portrait of representative Justitie- och inrikesminister Morgan Johansson

Håller du med?

Vi ska bekämpa brotten och brottens orsaker

Brottsligheten utgör ett hot mot hela det demokratiska samhället och ska bekämpas med alla medel. Det är när tron på framtiden går förlorad som gängen och våldet blir ett alternativ. Vi ska bekämpa brotten, men också brottens orsaker. Det effektivaste sättet att hindra unga människor att välja kriminalitet är att erbjuda något som är bättre: en bra utbildning, något meningsfullt att göra på fritiden, ett första jobb, möjlighet att flytta hemifrån. En framgångsrik brottsbekämpning förutsätter tidiga förebyggande insatser och hela samhällets engagemang.

Rättssamhället ska alltid reagera kraftfullt mot brottslighet. Genom de påföljder ett brott får demonstrerar vi våra värderingar och befäster vad som är rätt och fel. Den som begår brott ska räkna med kännbara straff. Ungdomar som hamnat i kriminalitet behöver en väg ut från miljöer som förvärrar deras problem. Mäns våld mot kvinnor orsakar död och oerhört lidande. Det är oacceptabelt. Samhället ska aldrig stå passivt medan det pågår drogförsäljning och människor får sätta livet till i kriminella uppgörelser. Vi vill ha 10 000 nya polisanställda men också satsningar på sociala insatsgrupper och på skolan.

Uppdaterades senast: 14 juni 2018

Det här har vi gjort:

• Mer pengar till polisen. Polisen måste få bättre förutsättningar för att kunna utföra sitt jobb. Därför har polisen fått mer resurser.
  • Höjda straff. Vi har bland annat höjt straffet för grovt vapenbrott så att det automatiskt blir häktning.
  • Förebygga mäns våld mot kvinnor. Det är oacceptabelt när kvinnor inte kan vara trygga. Vi har tagit fram en heltäckande strategi för att förebygga mäns våld mot kvinnor och infört en samtyckeslagstiftning.